لاستیک سازی به دلیل ویژگی هایی که لاستیک دارد ، بسیار سریع جای خود را در صنایع مختلف باز کرده است. قطعات لاستیکی عمدتا برای آب بندی ، عایق سازی ، جلو گیری از فرسایش قطعه اصلی ، جذب ضربه و تنش ها و انعطاف بسیار بالایی ک حین کار دارند بکار گرفته میشود.قطعاتی که از جنس لاستیک ساخته میشود انعطاف پذیر بوده و قابلیت تحمل ضربه و تغییر شکل دارد و بسرعت بعد از قطع شدن نیروی خارجی به شکل اولیه باز میگردد. لاستیک سازی از این جهت بخش مهمی از صنایع یک کشور محسوب میشود ک در همه انواع دستگاه ها از قطعات لاستیکی استفاده میشود. از لاستیک آب بند شیر الات بهداشتی منازل گرفته تا لاستیک های ظریفی ک درب قسمت سیم کارت گوشی های موبایل رو ضد آب میکند و همچنان تمام قسمتهای خودرو ها که مایعی (آب یا انواع روغن ) وجود دارد که لازم است در طول مسیر به بیرون نشت نکند. در تمامی دستگاه های صنعتی ، از لاستیک و قطعات لاستیکی استفاده بسیاری میشود.
لاستیک و لاستیک سازی
لاستيك ماده است كه خاصيت ارتجاعي زیاد ، ازدياد طول و انقباض بالا دارد واژه پليمر براي مشخص كردن لاستيك در حالت خام و يا حالت غير مركب به كار برده ميشود. از مزاياي لاستيك ها به ويژه لاستيك مصنوعي اين است كه با كم و زياد كردن تركيبات آن مي توان به خواص دلخواهی در لاستیک سازی دسترسي پيدا كرد.در لاستیک سازی براي رسيدن به بعضي از خواص مورد نظر براي يك لاستيك ، احتياج به پروسه زماني طولاني داريم و همين زمان براي پروسه باعث افزايش قيمت لاستيك مي شود. لاستيك در حالت كلي مدول الاستيسيته پاييني دارد و به همين سبب قادر به تحمل تغيير شكل تا بيش از هزار درصد است. لاستيك ها خاصيت فنري نيز دارند و به عنوان ميراكننده به كار مي روند.
طول عمر قطعه در لاستیک سازی
لاستيك فاسد شدني نيست و به طور عادي نياز به روغن كاري ندارد. همین ویژگی باعث میشود یک قطعه لاستیکی بدون مراقب خاصی برای مدت طولانی کار کند و نیاز به پیگیری خاصی نداشته باشد. سختي آن با گذشت زمان افزايش مي يابد به طوري كه پس از ولگانيزه كردن لاستيك (تركيب كردن با گوگرد) پس از چند ساعت در دماي معمولي سختي آن به شدت افزايش پيدا مي كند.
صنایع لاستیک سازی
صنعت لاستيك پس از كشف نحوه ولكانيزه كردن آن (در سال 1839) اكنون به عنوان يك صنعت اقتصادي بسيار مهم ظهور يافته است و بسياري از قطعات و محصولاتي لاستيكي در بازار به چشم مي خورند از جمله آنها مي توان به تاير كاميون ها و ساير وسايل حمل و نقل، شيلنگ ها، تسمه هاي نقاله، فرش ها و صفحات لاستيكي، تسمه هاي V شكل، پاشنه وتخت كفش، اسفنج هاي لاستيكي و بسياري از ديگر از قطعات اشاره كرد.
تركيبات در لاستیک سازی
هيدروكربن(92 تا 94 درصد)-مواد ازته مواد محلول در آب خاكستر (معدني) چربي محلول در استرن(جمعا 6 تا 8 درصد) آميزكاري لاستيك با استفاده از موادزير انجام مي گيرد.
الاسترمر يا الاستومرها
پخت كننده ها
پركننده ها
نرم كننده ها
چسباننده ها
آنتي اكسيدان ها
رنگين كننده ها
ديرسوزها كننده ها
معرف دمش كننده
به عنوان مثال براي آميزه كاري لاستيك دايره تاير به پايه SBR اجزاء زير استفاده مي شود. جزء قسمت يعني به ازاء هر 100 قسمت لاستيك يا PHR
لاستيك SBR (100)
دوده (35)
روغن فراورش (8)
آنتي اكسيدان (1)
اكسيد روي (5)
اسيد استاريك (1)
شتاب دهنده (7/0)
گوگرد (5/2)
كنترل كيفيت در لاستیک سازی
به منظور دسترسي به يك سيستم اطمينان بخش تدوين اسناد و طراحي سيستم هاي كنترلي قابل اجرا و سازگار با شرايط يك واحد توليد رفته رفته جايگاه مناسب را براي خود در صنايع پيدا مي كند يكي از همين روش ها ايجاد مكانيزم مناسب به منظور تامين اطمينان از كيفيت (متناسب با كاربرد) براي لاستیکی سازی مورد مصرف در كارخانجات خودروسازي مي باشد. در واقع جهت گيري و حركت در اين مسير با توجه به اولويت جايگزين قطعات Ckd به قطعات داخلي مي باشد و بسياري از صنايع و از جمله خودروسازي، با مشكلات زيادي در اين زمينه دست به گريبان هستند. و نظر به اينكه در حال حاضر تامين كننده لاستيكي صنايع را كارگاه هاي كوچك تشكيل مي دهند كه غالبا اين دسته از توليد كنندگان كوچك قطعات لاستيكي و پلاستيكي فاقد يك رويه كنترل كيفي متناسب هستند و اين خود مشكل مربوط به را در صنايع مادر دو چندان مي كند.
گردگیر لاستیکی گردگیرها و بوتهای لاستیکی گردوغبار (که بهعنوان درزهای انبساط هم شناخته میشوند) به نوعی از آببندها و سیلهای لاستیکی گفته می شود که با […]
لاستیک دیافراگم (Diaphragm Rubber Sheet) لاستیک دیافراگم یکی از پر کاربرد ترین لاستیک های موجود در بازار می باشد . لاستیک دیافراگم نوعی لاستیک همگن است […]