وظیفه اصلی لاستیک کوپلینگ را می توان به هم وصل کردن دو قطعه ی مجزایی که دارای حرکات لرزشی هستند، دانست که اجازه جابجایی و یا انتقال لرزش بین آنها را نمی دهد و به همین دلیل انتخاب، نصب و نگهداری لاستیک کوپلینگ استاندارد و باکیفیت باعث صرفه جویی در هزینه نگهداری و عدم استهلاک خواهد بود .
در ساخت لاستیک کوپلینگ پارامترهای متعدد و مهمی وجود دارد .در واقع محدودیت های محیطی که لاستیک کوپلینگ در آن استفاده می شود بسیار مهم است.
به عنوان مثال کوپلینگی که در صنایع خودروسازی استفاده می شود با کوپلینگی که در صنایع کشتی سازی استفاده می شود متفاوت است. به دلایل شرایط محیطی خاص باید برای همان صنعت طراحی و ساخته شود.
سرعت گشتاوری که این کوپلینگ باید تحمل و یا انتقال دهد نیز بسیار مهم است. نکته ی مهم دیگر میزان حداکثر انحراف و لقی مجاز و جنس مواد سازنده کوپلینگ در طراحی و ساخت آن است .
همیشه اتصال و جداسازی لاستیک کوپلینگ باید آسان باشد . کوپلینگ باید همواره امکان عدم هم راستایی بین محور چرخشی و شفت را فراهم کند در ضمن کوپلینگ نباید قطعه ای جدا شونده و یا پرتاب شونده داشته باشد . از دلایل اصلی خرابی کوپلینگ ها می توان نصب نامناسب و یا انتخاب نادرست آن دانست. خرابی کوپلینگ باعث ایجاد سروصدای غیر طبیعی و صدای ضربه و یا ارتعاش و لرزش و یا نشت روغن قابل می شود .
لاستیک کوپلینگ در نقاطی استفاده می شود که لازم است نیرویی منتقل شود و در عین حال ضربات ناشی از راه اندازی و یا توقف ناگهانی تجهیزات را خنثی کند.
Rubber Coupling
لاستیک کوپلینگ در دستگاه های کمپرسور واسطه ای است بین کوپلینگ الکترو موتور و کوپلینگ ایرند، وظیفه لاستیک کوپلینگ انتقال قدرت الکترو موتور به ایرند و جلوگیری از تنش و ضربه های به وجود آمده می باشد .
لاستیک کوپلینگ دقیقا وظیفه ای مانند مفصل و یا تاندون در عضلات انسان را به عهده دارد، در عین اینکه سخت و جامد است ولی در هنگام کار انعطاف پذیر باشد.به همین دلیل جنس این قطعه بسیار مهم است و تنها لاستیکی بودن آن کافی نیست.
طول عمر تقریبی لاستیک کوپلینگ در شرایط استاندارد معمولا ۱۶۰۰۰ ساعت می باشد و پس از آن باید تعویض شوند .
لاستیک سازی الماس صنعت یکی از بزرگترین تولید کنندگان لاستیک کوپلینگ در کشور میباشد.